Hore

Strava seniorov v zime – surová alebo varená?

V zimnom období potrebuje senior zvýšiť príjem vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Všetky výživné látky získa správnou stravou. Ako však jedlo pripraviť, aby bolo čo najviac výživné.

Čo telu v zimu najviac chýba?

Typické pre zimnú stravu je menší príjem čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré sú dôležitým zdrojom vitamínu C. Pri jeho nedostatku sa senior cíti unavený a malátny, jeho imunitný systém je náchylnejší na rôzne ochorenia. Prejavom nedostatku vitamínu C je aj precitlivenosť voči prechladnutiu, časté infekcie a alergie, pomalé hojenie rán, zápaly ďasien, nechutenstvo, sklon k depresiám, náklonnosť na kŕčové žily a hemoroidy a ďalšie zdravotné problémy. Nedostatok slnečných lúčov zas spôsobuje nedostatok vitamínu D. To sa môže prejaviť lámavosťou kostí, pretože pri nedostatku vitamínu D telo zle absorbuje vápnik. Vitamín D je dôležitý aj pre dobré fungovanie mozgu.

 V zime sa lepšie dajú stráviť aj ťažšie jedlá, mäso so zeleninou je ideálna kombinácia.

Najvhodnejšia je prirodzená strava

V staršom veku zvykne mať človek oslabenú chuť, ale o to citlivejší žalúdok. Seniori všeobecne nemajú radi zmeny a týka sa to aj stravovania. Najvhodnejšia strava cez zimu je tá, ktorá je dostupná v danej oblasti a jej konzumácia má dlhoročnú tradíciu. Volíme radšej sezónne produkty od lokálnych producentov. Namiesto citrusov doplníme vitamín C kvasenou sudovou kapustou. Stravu obohatíme obilninami, zemiakmi, mrkvou a inou koreňovou zeleninou, špenátom alebo aj karfiolom a brokolicou. Vhodné sú aj strukoviny, podávame ich však v malých porciách, najmä ak má senior problémy s nadúvaním. Zelenina by sa cez zimu nemala jesť surová, ale nemala by sa ani dlho tepelne upravovať, aby sa neznehodnotili výživne látky. Krátke varenie, dusenie či príprava v pare je ideálne na prípravu chutných a zdravých jedál.

 Raňajky sú základ dňa, varené obilniny, ovocie a orechy sú plné potrebných živín.

Jedlá, ktoré zvnútra zahrejú

V zime by sa mali seniori vyhnúť mrazeným a studeným potravinám a nápojom. Organizmus zvnútra ochladzujú, čo môže len prispieť k prechladnutiu. Zima je naopak veľmi vhodná na prípravu teplých varených obilnín hlavne ryže a ovsa, polievok, rôznych kaší, omáčok  a jedál bohatých na bielkoviny. Do jedálnička môžeme zaradiť aj vyšší obsah mäsa, zelenina by v zimnom období mala tvoriť asi 30 % z celkového objemu stravy. V zime si organizmus ľahšie poradí aj s ťažším jedlom a väčším množstvom stravy. Mierne priberanie je v zimnom období úplne normálne. Ak je strava seniora vyvážená, zdravá a chutí mu jesť, netreba sa obávať, ak priberie pár kíl. V priebehu leta ich prirodzene zhodí. V zime je dobré pripravovať aj horúci čaj, teplé mlieko a konzumovať veľa medu.

 Teplá hustá polievka zahreje aj zasýti.

Výživové doplnky

Na vstrebávanie výživných látok môže mať negatívny dopad aj užívanie liekov. Ak k tomu pridáme znížený príjem živín v zime, seniorovi sa môže zhoršiť zdravotný stav. Vtedy je vhodné okrem úpravy stravy nasadiť aj výživové doplnky. Osvedčia sa aj vtedy, ak senior odmieta konzumovať niektoré druhy jedál. Pridávanie výživových doplnkov do stravy by ste mali konzultovať s lekárom. Majte však na pamäti, že výživové doplnky sú len doplnkom stravy a nikdy nie plnohodnotnou náhradou za zdravé jedlá.

Zdieľajte:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Zaujal Vás tento článok?

Prihláste sa na ich odber priamo do Vášho mailu. Nezmeškáte tak žiadne aktuality!