fbpx
Hore

Ako čo najdlhšie zachovať mobilitu u seniorov?

Schopnosť plnohodnotného pohybu  je jednou zo základných podmienok pre udržanie kvality života v starobe. Čo robiť, aby bol senior čo najdlhšie fyzicky aktívny?

Čo je to mobilita?

Mobilita je schopnosť človeka pohybovať sa v prostredí voľne, ľahko a bez problémov. Pravidelná pohybová a fyzická aktivita zlepšuje zdravotný stav a priaznivo vplýva na celý organizmus. Je mimoriadne dôležitá v rámci prevencie aj pred civilizačnými ochoreniami. U seniorov sa však schopnosť mobility pribúdajúcimi rokmi postupne zhoršuje. 

Čo spôsobuje problémy s mobilitou?

Na mobilitu seniora vpláva mnoho faktorov ako genetické predispozície, fyzické a športové aktivity, povolanie, životný štýl a prekonané choroby a úrazy počas celého života. Postupnému strácaniu mobility sa neubráni nikto, pretože starnú nielen orgány, ale aj kosti, kĺby a svaly. Horšie sa regenerujú, sú citlivejšie na chlad aj fyzickú námahu, objavujú sa ohorenia svalovo-kostrového aparátu, ktoré idú ruka v ruke s bolesťou.

 Bicykel Solid Care

Ako sa uchováva dobrá mobilita?

Keď sa začnú objavovať prvé náznaky problémov s pohybom, väčšina seniorov preventívne obmedzí svoje aktivity, aby spomalila narastajúce ťažkosti. Stane sa však pravý opak. Svalstvo začne ochabovať a pohyb bude čoraz náročnejší, až bude senior musieť obmedziť aj bežné činnosti v domácnosti. Pritom práve pravidelný pohyb je základom pre udržanie kvalitného života v starobe. Neznamená to, že senior by sa mal preceňovať a vykonávať náročné aktivity aj napriek bolesti. Stačí pravidelný nenáročný pohyb a ľahké cvičenie v rámci možností, aby sa prekrvili končatiny a  precvičili svaly a kĺby.

Akú starostlivosť si mobilný pacient vyžaduje?

Opatrovateľka by mala dohliadať, aby sa senior udržoval v dobrej psychickej a fyzickej pohode, mal vyváženú stravu bohatú na vitamíny a minerálne látky, dodržiaval pitný režim a riadil sa odporúčaniami lekárov. Ak sa vyskytnú bolesti kĺbov a svalov, senior by ich nemal podceňovať a radšej sa obrátiť na lekára. V opačnom prípade sa budú len stupňovať.

 Ako tráviť voľný čas?

Na udržanie dobrej fyzickej kondície je dôležitý pravidelný pohyb. Môže ísť o športy ako pešia turistika, bicyklovanie, rýchla chôdza, plávanie, ale ráta sa aj práca v záhradke a pravidelné prechádzky. Existujú aj rôzne skupinové cvičenia špeciálne určené pre seniorov, kde sa navyše vyplní aj potreba sociálneho kontaktu s rovesníkmi. Zaujímavou možnosťou môžu byť aj tanečné kluby a kurzy niektorých druhov spoločenských tancov.

Tiristika Solid Care

Čo robiť?

Opatrovateľka by mala seniora podporovať vo fyzických a športových aktivitách, ale zároveň dávať pozor, aby sa nepreťažoval a nezranil. Pri fyzickej aktivite treba dávať pozor na dodržiavanie pitného režimu.

Čo nerobiť?

Ak senior cíti bolesti alebo mu nie je dobre, netreba ho nasilu nútiť do fyzických aktivít. Pre seniorov sú nevhodné športy, pri ktorých sa vyžadujú prudké pohyby a náhle a veľké svalové úsilie.

Špeciálne požiadavky

Strava pre seniorov by mala obsahovať množstvo vápnika, ktorý pomáha proti rednutiu kostí. Nachádza sa v mlieku a mliečnych výrobkoch, rybách a strukovinách. Aby sa vápnik dokázal vstrebať, je dôležitý vitamín D, ktorý sa dá získať so slnečného žiarenia (stačí 15 – 30 minút pobudnúť na slnku, nie však v horúčave). Dôležitý je aj príjem bielkovín, ktoré pomáhajú pri udržiavaní svalovej hmoty.

Zdieľajte:

Jedna odpoveď na “Ako čo najdlhšie zachovať mobilitu u seniorov?”

  1. Viera Szeghoova píše:

    Moja klientka s demenciou zvladala 20 km prechadzky a tancovanie zumby so mnou, potom dobre v noci spala, ale aj ja

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Zaujal Vás tento článok?

Prihláste sa na ich odber priamo do Vášho mailu. Nezmeškáte tak žiadne aktuality!