9. septembra 2016 | autor: Solid Care | 1 komentár
Komunikácia so seniorom je dôležitou súčasťou opatrovania a starostlivosti. Rozumieme ňou verbálnu a neverbálnu komunikáciu a tiež aktívne počúvanie. Komunikovať neznamená len hovoriť, ale aj získavať informácie a vedieť, kedy a akým spôsobom ich najlepšie podať.
Mýty o komunikácii so seniormi
V spoločnosti sa často môžeme stretnúť s predsudkami voči starobe a negatívnymi predstavami o starých ľuďoch. Kolujú mýty, že všetci starí ľudia sú rovnakí, chorí, zábudliví, neustále sa na všetko sťažujú, stále rozprávajú o tom istom, zveličujú svoje problémy, ťažko sa s nimi komunikuje a vyžadujú celodennú starostlivosť. Takéto stereotypné pohľady na starobu sťažujú komunikáciu a stavajú múr medzi seniora a ďalších ľudí. Prvým krokom k dobrým vzťahom a ľahšej komunikácii je zaujať pozitívny postoj k starobe, zbaviť sa predsudkov a namiesto vyhýbaniu sa komunikácii identifikovať a odstrániť komunikačné bariéry.
Vhodný priestor na rozhovor je aj prechádzka po okolí. Môžete sa vyzvedať, ako to tam vyzeralo kedysi.
Potrebné komunikačné zručnosti
Aby opatrovateľka vedela so seniorom bezproblémovo komunikovať, musí si osvojiť komunikačné zručnosti – načúvanie, rešpekt, empatia, prejav porozumenia, výklad a dôvera. Základnou zručnosťou, ktorá je dôležitá pre praktické užívanie ďalších zručností je načúvanie. Načúvať seniorovi znamená vnímať, čo senior hovorí, ako to hovorí a sledovať pri tom jeho neverbálne prejavy. Rešpekt predstavuje ocenenie seniora ako ľudskej bytosti. Empatiou rozumieme vcítenie sa do duševného stavu seniora, vedieť čo prežíva a aké sú jeho pocity. Prejav porozumenia predstavuje uistenie seniora, že opatrovateľka chápe jeho zdravotný stav, názory, myšlienky a pocity. Prejav porozumenia môže byť vykonaný prikývnutím, zopakovaním, zdôraznením alebo zhrnutím už povedaného. Výkladom opatrovateľka objasňuje situácie, vzťahy a súvislosti, ktoré senior sám nepostrehol alebo si ich nebol vedomý. Výkladom v stresovej situácii opatrovateľka uvoľňuje napätie a zľahčuje starostlivosť o seniora. Dôvera je vo vzťahu opatrovateľky a seniora zásadná, pretože senior sa nachádza v zraniteľnej pozícií a potrebuje veriť, že opatrovateľka je dôveryhodná a spoľahlivá.
O čom sa so seniormi rozprávať?
Témy, o ktorých sa so seniormi rozprávať, sú veľmi individuálne a závisia od osobnosti. Všeobecne platí, že ľudia radi komunikujú o veciach, ktoré ich zaujímajú a o činnostiach, ktorým sa radi venujú. Komunikáciu najlepšie naštartuje úprimný záujem. Ak napr. pani, ktorú opatrujete, rada varila, spýtajte sa jej na obľúbené recepty alebo typické jedlá z kraja, odkiaľ pochádza. Ak senior kedysi rád cestoval, spýtajte sa ho, kde všade bol a potom mu môžete porozprávať o Slovensku. Niektorí seniori radi spomínajú na staré časy a rozprávajú historky, iní aj na dôchodku pozorne sledujú aktuálne dianie a zaujímajú sa o moderný život. Ak senior prejavuje záujem o moderné technológie, môžete mu ukázať ako sa obsluhuje počítač alebo dotykový telefón. Môžete si pustiť nejaký film a potom sa o ňom porozprávať, alebo sa ho spýtajte, o čom bola kniha, ktorú práve dočítal. Rozhovory so seniormi nemusia byť nudné, práve naopak, môžu byť veľmi inšpiratívne a obohacujúce. Staroba v sebe skrýva mnoho múdrosti, ktorá môžu byť prínosom pre mladšie generácie.
Samozrejme, najuniverzálnejším kľúčom v komunikácii je humor. Odburáva bariéry a ak sa naladíte na správnu vlnu, máte vyhraté.
Ako sa so seniormi rozprávať?
Základom dobrej komunikácie je nedirektívny rozhovor, pri ktorom sú si obe strany rovné a ani jeden nemá pocit menejcennosti. Vyvarujte sa infantilných výrazov a zdrobnenín. Senior nie je malé dieťa, ale dospelý človek. Oplatí sa obmedziť cudzie výrazy a žargón, ktorým senior nerozumie. Komunikujte s úctou a rešpektom, nehodnoťte a nekritizujte seniora, ak sú jeho reakcie pomalšie, nevie nájsť vhodný výraz, na prvýkrát nepočul alebo nepochopil, čo ste mu povedali. V prípade problémov so sluchom alebo porozumením voľte jednoduché, pochopiteľné a zrozumiteľné vety a otázky. Hovorte pomalšie a hlasnejšie, zreteľne vyslovujte jednotlivé slová a overte si, či senior porozumel. Dávajte si pozor nielen na slová, ale aj na tón hlasu a nevhodné neverbálne prejavy (prevracanie očami, povzdychy a pod.).
Začiatky sú najťažšie
Pamätajte, že začiatky v komunikácii sú vždy najťažšie. Vtedy sa senior a opatrovateľka ešte dobre nepoznajú a hrozí vyššie riziko nepochopenia a nedorozumení. Základom je trpezlivosť a zachovanie rozvahy. Aj keď je komunikácia problematická, nevyhýbajte sa jej, ale snažte sa ju zlepšiť. Ignorovanie a mlčanie nebudú v konečnom dôsledku prospešné ani pre jednu stranu. Časom si opatrovateľka a senior na seba zvyknú a komunikácia bude prebiehať omnoho ľahšie.
Dobry,volam sa Stefan a som opatrovatel momentalne mam 92 rocnu tetu a musim povedat ked je aj dementna dobre da dorozumieme sa
Ano hlavne je aby sme to robili zo stdca.