fbpx
Hore

Profesionálna vs. neprofesionálna opatrovateľka

Náplňou práce opatrovateľky je starostlivosť o seniorov. Pomáha im s činnosťami, ktoré už nedokážu bezpečne a pohodlne vykonať sami. Správnou starostlivosťou dbá o zmysluplnú kvalitu ich života, pomáha im ostať nezávislými a zároveň rešpektuje ich dôstojnosť. 

Vzťah pacient – opatrovateľka – rodina

Hneď na začiatok je potrebné zdôrazniť, že tak, ako by opatrovateľka mala voči klientovi dodržiavať určité zásady správania, takisto by sa podľa nich mali riadiť klient a jeho najbližší. Správanie cudzích ľudí je však veľmi ťažko ovplyvniť. Opatrovateľka si od rodiny zaslúži rešpekt a úctu, veď sa stará často o ich najbližších príbuzných, ďaleko od svojej rodiny.

Klient svoje správanie často nevie ovplyvniť v dôsledku choroby, alebo postihnutia, preto je v takomto prípade potrebné brať množstvo vecí tak povediac „z nadhľadu“. Neznamená to však, že je potrebné tolerovať akékoľvek neprístojné správanie a ak je niečo nad rámec, alebo sa klient zrazu začne správať odlišne ako je zvykom, okamžite to treba konzultovať s rodinou a lekárom. Klientovi môže pomôcť napríklad zmena liekov a správanie sa dostane do normálu.

Niektoré veci je potrebné brať z nadhľadu, ako pri „človeče“.

Predpoklady na prácu opatrovateľky

Opatrovanie seniorov je náročná práca, a preto je potrebné, aby bola opatrovateľka v dobrej fyzickej aj psychickej kondícii. Tá umožňuje, aby bez väčších problémov zvládala striedanie práce s odpočinkom, prispôsobila sa životnému štýlu pacienta a zároveň si zachovala pozitívnu náladu. Dôležitá je tiež odolnosť voči stresu, empatia a schopnosť rýchlo sa aklimatizovať na nové prostredie a nových ľudí.

Práca opatrovateľky ako poslanie

Najlepšie vykonávajú svoju prácu tie opatrovateľky, ktoré sa so svojím povolaním stotožnili, baví ich a chcú ho vykonávať najlepšie, ako vedia. Opatrovateľky by mali svoju prácu vykonávať z vlastného presvedčenia, pretože sú motivované pomáhať druhým a napĺňa ich to. Starostlivosť o starých alebo nevládnych ľudí je potrebná činnosť, ktorá si zaslúži úctu a rešpekt

Opatrovateľka by mala o klientovi vedieť čo najviac, preto pomôže si niektoré veci zapisovať.

Čo profesionálna opatrovateľka nerobí?

•    Opatrovateľka nie je nervózna
Keď pacientovi niečo dlho trvá, netlačí naňho a ani ho nenaháňa. Je trpezlivá a rešpektuje, že starší ľudia potrebujú dostatok času.

•    Neskáče pacientovi do reči, nie je drzá a ironická
K práci opatrovateľky patrí aj schopnosť aktívne počúvať a komunikovať s úctou. Ak jej niečo vadí, snaží sa problém rozumne a pokojne vyriešiť.

•    Nie je podráždená a neprenáša zlú náladu na pacienta
Práca opatrovateľky je náročná a namáhavá. Všetci máme dni, keď sa nám darí a keď nie. Napriek tomu by si mala opatrovateľka zachovať pozitívny prístup a neprenášať zlú náladu na pacienta. Jej úlohou je totiž zabezpečiť nielen fyzickú pohodu, ale tiež psychickú a sociálnu.

•    Opatrovateľka pacienta nehreší a nekričí naňho 
V prípade, ak sa pacient dopustí omylu, opatrovateľka ho nekarhá, nekomentuje jeho nešikovnosť, ale snaží sa mu pomôcť. Neponižuje ho a správa sa k nemu ako k seberovnému.

•    Opatrovateľka pacienta neohovára, ani ho nezosmiešňuje pred inými ľuďmi
Súčasťou práce opatrovateľky je aj diskrétnosť. Stáva sa súčasťou života opatrovanej osoby a tiež jej rodiny, býva svedkom udalostí, ktoré sa v rodine odohrávajú. Nemá právo tieto záležitosti riešiť s cudzími ľuďmi.

•    Opatrovateľka nesmie byť bojazlivá, pasívna, ani agresívna
Opatrovateľka musí byť psychicky vyrovnaná a dobre znášať stres. Ak je neistá, stále sa ospravedlňuje. Urobí všetko, aby sa vyhla konfliktom, namiesto toho, aby sa ich naučila rozumne riešiť. Neustále sa sťažuje, moralizuje, v prejave jej chýba istota. Pri agresívnom správaní je neustále pripravená k útoku, nemá problém pacienta alebo ostatných ľudí okolo zraniť.

•    Nevie si priznať pochybenie a viní ostatných
Mýliť sa je ľudské. Vyrovnaná osoba však dokáže priznať, že urobila chybu a snaží sa urobiť všetko pre to, aby ju napravila a v budúcnosti sa podobným chybám vyhla.

•    Nesnaží sa s pacientom manipulovať
Opatrovateľka sa nesnaží pacienta vydierať krikom, výčitkami,  plačom, sľubmi ani lichotením. Nehucká ho proti členom jeho rodiny a nepýta si od neho peniaze.

Každý jeden klient potrebuje vedieť, že jeho opatrovateľka je tu pre neho, rozumie mu a snaží sa mu pomôcť ako najlepšie vie. Je dôležité snažiť sa vcítiť do jeho potrieb a nálad. Treba mu pomáhať, motivovať ho  k tomu, aby niektoré úkony vykonával samostatne alebo s pomocou. Úlohou a poslaním opatrovateľky je, aby bola nápomocná nielen klientovi, ale aj jeho blízkym príbuzným, prípadne opatrovateľkám, s ktorými sa strieda.

Zdieľajte:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.