fbpx
Hore

5 vecí ktoré musí bezpodmienečne ovládať každá opatrovateľka

Pokiaľ zvládnete nasledovných 5 vecí, bude z Vás opatrovateľka ktorá nebude mať nikdy núdzu o pracovné ponuky a uznanie od rodín. Čo teda potrebujete zvládnuť, aby sa o Vás rodiny „trhali“?

1. Empatia

Pre pacienta ste často jediný styčný bod, jediná istota ktorá mu ešte ostala. Pokiaľ mu to zdravotný stav dovoľuje, na dennej báze s Vami komunikuje a spolieha sa na Vás. Keďže ste s pacientom v podstate neustále a asi najlepšie spoznáte prípadné zmeny či už v zdravotnom stave, alebo v správaní sa pacienta, častokrát ste prostredník v komunikácii medzi pacientom a jeho rodinou. Je preto nesmierne dôležité vedieť sa vcítiť do ich situácie a takto lepšie chápať ich správanie a postoje.

2. Pohotovosť

Rýchle rozhodovanie sa a rýchle reakcie by mali byť výsadou každej opatrovateľky. Väčšinou ich využijete, keď sa pacientovi náhle znevidí obed, aj keď je to jeho obľúbené jedlo, alebo máte naplánovanú prechádzku, ale vonku začalo pršať. Vtedy je potrebné narýchlo improvizovať, ale to sú tie „príjemnejšie“ príklady. Môže sa však stať že situácia sa náhle zmení a pôjde o zdravie alebo život pacienta. V takýchto situáciách už nie je priestor na paniku, je nutné sa rýchlo a správne rozhodnúť a takisto aj rýchlo konať. Aj keď sa nedostávate do takýchto situácii, nie je vylúčené, že sa niečo podobné nestane už zajtra. Je preto vhodné si v hlave podobné scenáre premietnuť a predstaviť si, ako by ste reagovali. Vedeli by ste čo robiť?

3. Etiketa

Opatrovateľka by mala ovládať základy etiky. Je samozrejmosťou, že ráno sa zdravíme a večer poprajeme dobrú noc. Slová prosím, ďakujem a nech sa páči by ste mali používať automaticky. Ak opatrovaná osoba potrebuje viac súkromia a jej zdravotný stav umožňuje aby ostal bez dozoru, jeho prianie akceptujte. To sú však iba základy. Keďže sú pacienti zväčša staršie osoby, vychovaní v inej dobe, môžu si potrpieť na odlišné zvyky a napríklad aj náročnejšie stolovanie. V zahraničí si taktiež na etikete zakladajú oveľa viac a jej porušenie často vedie nie len k nepríjemnému faux-pax, ale aj k nemilosti rodiny, aj keď Vám nikto nič nepovie. Je preto viac ako vhodné ovládať aj „vysokú školu“ etikety. S vyberanými spôsobmi v očiach pacienta a jeho rodiny určite stúpnete na hodnote!

4. Asertivita

Zdravotný stav pacientov je často komplikovaný a neumožňuje pacientovi žiť plnohodnotný život tak, ako tomu bolo predtým. Z toho môžu premeniť depresie a náladovosť, ktorá vám nemusí vyhovovať, pokiaľ si to beriete osobne. Pri pacientoch s duševnými chorobami ako demencia, Parkinsonova, či Alzheimerova choroba sa vyvarujte akejkoľvek hádke. Keďže sa jedná o nevyliečiteľnú chorobu, profesionálna opatrovateľka si je vedomá toho, že s pacient s duševnými chorobami reaguje bez toho, aby mal svoje správanie pod kontrolou. Je potrebné si držať odstup a určité veci proste vypustiť, nezaťažovať sa nimi. Taktiež je dobré, keď majú pacienti svoj pevný harmonogram o dodržiavanie ktorého sa musíte starať Vy. Nie je to vždy ľahké, na čo určite prikývnete, je však na Vás aby ste boli v tomto neúprosná a trvali na svojom. Je to nakoniec pre dobro pacientov, aj keď nie vždy si to uvedomujú.

5. Profesionalita

Ste profesionálna opatrovateľka, ktorú si rodina objednala, aby sa postarala a pomohla ich rodičom, partnerom, či súrodencom. Očakávajú od Vás teda maximálne profesionálny prístup a hlavne, že pre ich blízkych budete pomoc, ktorú potrebujú. Oni sú klienti, nie je preto vhodné riešiť v rodine svoje osobné problémy. Taktiež nie je vhodné sa starať do ich osobných problémov, dodržujte preto diskrétnosť a profesionálny odstup. Správny profesionál sa taktiež neustále vzdeláva, aby jeho odbornosť rástla a vedel poskytnúť ešte lepšie služby.

Zdieľajte:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.