fbpx
Hore

Odpočinok a spánok u seniorov

Dostatočný odpočinok a spánok dokážu odvrátiť alebo oddialiť nástup mnohých chorôb. Koľko by mali seniori spať a ako riešiť problémy so spánkom?

Striedanie aktivity a odpočinku

U seniorov je dôležitý pravidelný režim, ktorý zahŕňa nielen stravovanie, príjem tekutín a spánok, ale aj striedanie rôznych aktivít s odpočinkom počas dňa. Celodenné vylihovanie alebo rušný deň plný naháňania a stresu môžu zdraviu seniora len uškodiť. Pri aktivitách zohľadnite zdravotný stav seniora a tomu prispôsobte aj plánované činnosti. Nenúťte ho, aby sa príliš vyčerpával a siahal na dno svojich síl. Vhodné je aktivity primerane rozdeliť, aby bolo precvičované nielen telo, ale aj myseľ. Napr. po raňajkách sa vyberiete na prechádzku, nasleduje obed a oddych pri pozeraní televízie, neskôr si zahráte spoločenskú hru. Dávajte si pozor na krátke zdriemnutia počas dňa, ktoré môžu spôsobiť nespavosť v noci.

Koľko hodín by mal senior spať?

Starnutie so sebou prináša zníženú potrebu spánku, ťažšie zaspávanie a skoré ranné budenie. Problémy so zaspávaním a častým budením nie sú u seniorov ničím výnimočným. Seniori by mali spať 7 – 8 hodín, ale v poriadku je aj 5 alebo 6, pretože nie je dôležitá len dĺžka spánku, ale aj jeho kvalita. Ak sa senior po zobudení cíti plne odpočinutý, nie je dôvod, aby na spánkovom režime niečo menil. V prípade spánkových problémov je nutné odhaliť ich príčiny, ktorých môže byť hneď niekoľko.

Primeraná strava, dostatok pohybu, dobrý spánok

Potreba spánku je individuálna. Väčšina z nás potrebuje spať 6–9 hodín denne

Príčiny nespavosti

Nespavosť nie je považovaná za chorobu, ale môže byť sprievodným znakom mnohých ochorení. Môže sa vyskytnúť pri depresiách, úzkostiach alebo psychickej nepohode, ktorú môžu spôsobiť problematické vzťahy v rodine, strach zo samoty, sebaľútosť, pocity viny a podobne. Brániť spánku môžu aj fyzické bolesti, problémy s dýchaním, poruchy príjmu stravy alebo žliaz z vnútorným vylučovaním, ktoré netvoria dostatok spánkového hormónu melatonínu. Príčinou nespavosti môžu byť aj lieky, krátke zdriemnutia počas dňa alebo nevhodné spánkové prostredie.

Liečba nespavosti

Aby dokázal senior bez problémov zaspať, musí sa tomu prispôsobiť jeho prostredie – žiadne rušivé svetlo, ticho alebo relaxačná hudba, kvalitný matrac a primeraná teplota. Pre spaním by senior nemal jesť ťažké a mastné jedlá a piť nápoje s obsahom kofeínu. Predtým, ako sa uloží do postele, otvorte okno a krátko vyvetrajte. Ak seniora niečo trápi, povzbuďte ho k tomu, aby sa vyrozprával. Keď nechce komunikovať, navrhnite mu, nech o svojich problémoch napíše na papier. Pomôcť môžu aj dychové cvičenia, ktoré pomáhajú vyprázdniť myseľ. Ľahšie zaspávajú seniori s aktívnym životným štýlom, ktorí sa cez deň dostatočne unavia. Na zoznam denných aktivít pridajte pravidelné prechádzky, cvičenie, ľahké práce v domácnosti alebo na záhradke. V prípade bolestí, ťažkého dýchania a iných závažnejších problémov sa poraďte s lekárom.

Lieky na nespavosť

V lekárňach nájdete voľno predajné lieky na nespavosť, ktoré sú vyrobené z rastlinných výťažkov. Silnejšie lieky na nespavosť tzv. hypnotiká sú len na lekársky predpis. Medzi domáce recepty na nespavosť patria šálka horúceho kakaa, čokolády alebo bylinkového čaju s medom.

Odvary, čaje a bylinky

Ak nechcete užívať farmakologické prostriedky a umelé lieky na spanie, skúste prírodný liek na spanie.

Časté budenie

Najbežnejšou príčinou častého nočného budenia je nutkavý pocit na močenie. Inkontinencia trápi ženy aj mužov. Zapríčiňuje ju starnutie a ochabovanie svalov, ktoré pomáhajú zadržiavať moč a tiež znižovanie kapacity močového mechúra. Nutkanie na močenie vzniká v dôsledku zvýšeného tlaku na močový mechúr, ktorý sa nedá potlačiť. S inkontinenciou sa dá bojovať liekmi alebo špeciálnymi vložkami, plienkami alebo podložkami do postele. U žien môžu pomôcť cviky na posilnenie panvového dna. Seniori s inkontinenciou by pred spaním nemali piť veľa tekutín.

Zdieľajte:

2 odpovede na “Odpočinok a spánok u seniorov”

  1. Silvia Gresova píše:

    Dakujem za velmi dobre rady ktore citam. Pracujem ako opatrovatelka a tie rady su na nezaplatenie. Rada by som vedela kdo sa tomu venuje. Dakujem s pozdravom Gresova

  2. Anna píše:

    Mám pacienta ktory ma parkinsona.Problem je zasa taky že chce stale len spať aj keď prespi celu noc asi12hod.pri ranajkach už spi a prespi skoro cele dopol.po obede zasa spi 2-3hod.je to normale?ma 88rokov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Zaujal Vás tento článok?

Prihláste sa na ich odber priamo do Vášho mailu. Nezmeškáte tak žiadne aktuality!